2016. január 1., péntek

Orbán János Dénes: Alkalmi mesék idegbeteg fölnőtteknek

Nem nagyon értettek errefelé sem a betegségekhez, sem a kuruzsláshoz. Itt vagy meghalsz, vagy életben maradsz, nincs köztes állapot.  

Nem is tudom...

A javíthatatlan akasztófavirág író-poétának kétségkívül ez a legkomolytalanabb kötete az eddigiek közül. Bár OJD-től megszokott módon a könyvben csak úgy sorjáznak az irodalmi és nyelvi bravúrok, a felnőttmesék elsődleges és vállalt célja a polgárpukkasztás és a könyörtelen kacagtatás. Micimackó székely góbévá vedlik, a kis herceget kíméletlenül seggbe rúgják, a népmesék hősei irdatlan lőcsükkel forgatják föl a világot, mindent megtudunk a poétaóriások ivargerendájáról, és végül Jessica Albát is beszippantja a pajzán költői örvény. Nem feltétlenül egy nőegyleti olvasmány, s ha véletlenül ép idegrendszerű olvasója akad, mire a végére ér, garantáltan idegbeteggé röhögi magát.

Értem én, hogy nem szokványos, hogy kúúl, mert nagyon mai, igazán eredeti, tele poénokkal... mégsem vagyok elég felnőtt ezekhez a mesékhez. Értem én a poénokat és értékelem is... csak nem mindig szeretem. Itt inkább nem szerettem, mint szerettem. Pedig a poénok minősége az kétségbevonhatatlan. 
Éreztem, hogy a szinten belül igyekezett a szerző igényes maradni..., de nekem ez a szint már a komfortzónámtól olyan messze van, hogy nem tudtam vele igazán mit kezdeni. És valahol bosszantó volt. Mert értettem a miértet is. Azt is el tudom képzelni, hogy miért épp ez az alaptéma, miért épp ebben a formában, ezeken a képzelt történeteken keresztül..., de ez nem változtat azon, hogy nem lett az a hangosan kacagós könyv... Még Jessica Alba után sem, pedig az igazán tetszett, mint történet.

Tehát, ha a könyörtelen kacagtatás, mint cél, nem is valósult meg, de a polgárpukkassztás azért összejött...:) és ez egyáltalán nem kevés, ha arra gondolok, hogy én szeretem magam laza, nyitott olvasóként számontartani. Ami lehet, hogy nem vagyok, de azért mint tudjuk, fontosak az illúziók...
OJDtől majd még szeretnék olvasni. Valami mást. Amihez remélem elég felnőtt leszek. Vagy amihez nem kell elég felnőttnek lennem...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése